بخش اول – درس اول از مشاهده نظم و هماهنگی چه می فهمیم؟ |
یک مجموعه منظم ، هدفدار است و اجزای آن به گونه ای ساخته و پرداخته شده اند که دستیابی به هدف را ممکن می سازند. مجموعه ای را منظم می نامند که اجزای آن با هماهنگی کامل و همکاری با یک دیگر هدف نهایی آن مجموعه را تأمین نماید. یک مجموعه منظم هر چیزی جای مخصوصی دارد و در رابطه خود با سایر اعضای مجموعه ، کار مشخصی را انجام می دهد و اگر در جای مخصوص خود نباشد، کار مجموعه ناقص و ناتمام خواهد ماند. مجموعه منظم، اجزای مختلف آن به گونه ای حساب شده به هم مربوط هستند و هریک برای انجام کاری خاص، در اندازه معین و از جنس مشخص ساخته شده اند. برای آشنایی بیشتر با قدرت و آگاهی، دانایی و توانایی آفریدگار ، می باید به نظم شگرف و حیرت آوری که در این جهان پهناور حکمفرماست، بنگریم و در آن بیندیشیم. |
تعریف |
مجموعه ی منظم، مجموعه ای است دارای اجزای مختلف؛ که هر جزء آن شکل ، جنس ، اندازه و جای مخصوصی داشته و دارای ارتباطی خاص با دیگر اجزاء مجموعه باشد. بطوری که تمام اجزاء دارای یک هدف است . |
درس اول – جهان آفرینش : |
حجم خورشید در حدود یک میلیون برابر زمین است. سطح این کره بزرگ و آتشین شش هزار درجه سانتی گراد حرارت دارد. اما چون در فاصله مناسبی نسبت به زمین قرار گرفته است، تنها به اندازه لازم به کره زمین نور و گرما می رساند. اگر فاصله ی خورشید تا زمین به این اندازه نبود، هیج موجود جانداری نمی توانست بر روی زمین زندگی کند. زیرا حرارت خورشید همه ی موجودات را می سوزانید و از بین می برد. پیداست که این فاصله و ارتباط با آگاهی و حساب دقیق و مشخص پیش بینی شده است. هرعقل سلیمی با مشاهده چنین محاسبه و ارتباط دقیقی با خود می اندیشد که : نظم دقیق و ارتباط پیوستگی و هماهنگی این مجموعه عظیم نشان دهنده عظمت و قدرت آگاهی برتر خالق آن است که توانسته موجودهای جهان را چنین بیافریند و اداره کند و نیازمندی های هر یک را با آگاهی و بصیرت پیش بینی نماید و در اختیارآنان قرار دهد و برای هریک راهی و هدفی معین در نظر گیرد. این خالق آگاه و توانا خداست، که نعمت را برای ما آفریده است تا با کوشش و همکاری، زمین را آباد سازیم و با تحصیل علم از اسرار و شگفتی های جهان پرده برداریم و به آیه های عظمت خالق و پروردگار خود بنگریم و با او به مناجات و راز و نیاز بپردازیم. |
سه نکته مهم درس: |
1 – باید به پدیده های جهان آفرینش نگریست، درباره آنها اندیشید. نظم ، ارتباط و هماهنگی اجزای بی شمار آن را دریافت و پرسید: «چه کسی این جهان را آفریده است و اداره می کند»؟ 2 – مجموعه بزرگ و منظم جهان آفرینش گواه روشنی است بر این که : «خالقی علیم و قدیر آن را آفریده و اداره می کند و آن خالق تنها خداست». 3 – خدای آگاه و توانا که جهان را آفریده ، برای رشد و سعادت بنده های خود وظایفی معین فرموده است. مهمترین این وظایف عبارتند از : الف) به آیه های عظمت و قدرت پروردگار بنگریم و بیندیشیم. ب) با کسب علم از اسرار و شگفتی های جهانی پرده برداریم. پ) خدا را بپرستیم و به راز و نیاز و مناجات با او بپردازیم. ت) با تلاش وهمکاری زمین را آباد سازیم و عدل و داد را گسترش دهیم. ث) احکام دینی را که برای ما تعیین فرموده است، انجام دهیم. |
بیندیشید و پاسخ دهید: 1 – مجموعهِ منظم چه تفاوتی با مجموعهِ نامنظم دارد؟ |
در مجموعه منظم هر عضوی در جای مخصوص خود قرار دارد و کار مشخصی را در ارتباط با سایر اعضای مجموعه انجام می دهد. این مجموعه منظم، هدفدار است. اما در مجموعه ِ نامنظم چنین ارتباط و هماهنگی در بین اعضا یافت نمی شود. |
2 – باتوجه به مطالبی که در این درس آموختید، نظم و هماهنگی جهان آفرینش را توضیح دهید؟ از این ارتباط و هماهنگی چه می فهمید؟ |
این نظم و هماهنگی دقیق، گواه روشنی است که خالقی علیم و قدر آن را آفریده و اداره می کند و آن خالق خداست. |
3 – خدای مهربان و آگاه و توانا در برابر نعمت های بی شماری که به ما ارزانی کرده ، چه وظایفی را نیز معین کرده است؛ این وظایف عبارتند از : |
الف- به آیه های عظمت و قدرت پروردگار بنگریم و بیندیشیم. ب- با تحصیل علم و دانش از اسرار شگفتی های جهان پرده برداریم. ج – به پرستش ، راز و نیاز و مناجات با او بپردازیم. د- با تلاش و تعاون زمین را آباد سازیم و عدل و داد گسترش دهیم ه – احکام دینی را که تعیین نموده است انجام دهیم . |